Someday You’ll Return

Letos v květnu vyšla v Brněnském prostředí vyvinutá hra Someday You’ll Return (5. května 2020, Unreal Engine, aktuální distribuční platforma Steam). Studio CBE software je domovskou platformou Jana Kavana a Lukáše Medka. Zkušených vývojářů s bohatým roky budovaným portfoliem (J.U.L.I.A.). Oba vývojáři se ve své herní i osobní tvorbě pohybují v umění, prostředí FaVU VUT tak přirozeně znají. Lukáš Medek studoval v ateliéru Multimédií u Richarda Fajnora, kde ve stejný čas studoval také Vladimír Kudělka (Rememoried) a Vojtěch Vaněk (Dark Train, Kominikovo). Jan Kavan je specifickou osobností, pokrývá široké spektrum pracovního rozsahu a tvorby. Setkáváme se tak s profesionálním muzikantem, herním vývojářem a pedagogem (JAMU, FEKT VUT). Rozsah autora právě v samotném herním vývoji přitom prolíná řadu samostatných profesí. Spojení s Lukášem Medkem, který je profesionálním grafikem v obou prostorových dimenzích tak dává za vznik unikátní autorské dvojici.

Vývěsní laminovaná mapa v kovovém stojanu se stříškou (SYR, snímek obrazovky, fotografie)

Aktuální projekt tak reprezentuje osobitou cestu, kterou nejen hráči, ale i samotní vývojáři vidí pohledem z vlastních očí (FPS). Právě pohled vývojářů na zvolené téma, jeho polemiku, poetiku a celkové zpracování posouvá tým skokově dál. Apriori narativní dobrodružná hra se nese v barvách podzimu, krajinou chmurných myšlenek i cest, které mohou být skutečné. Hra se tak v barevné, avšak temné povaze krajiny dotýká skutečných lokalit, objektů a rostlin.

Someday You’ll Return – skála Kozel, snímek obrazovky

Formální zajímavostí projektu je jeden ze způsobů financování. Hra je na našem území pilotním projektem podpořených grantovým programem kreativní Evropa. Tato skutečnost se promítá do vybraných herních prvků a částečně také souvisí s celkovým zasazením hry. Ta využívá krom českého turistického značení také přímé kartografické spojky. Cedule s přehledem rostlin nebo zvěře a mnoho dalších prvků. Právě použití samozřejmých až podvědomých prvků v designu výrazně přispívá k výsledné atmosféře hry, která je díky svému virtuálnímu svědomí v žánru dospělá. V herním světě tak nalezneme celou řadu vizuálně i kulturně zažitých předmětů, které v českém prostředí stále rezonují a z hlediska designu představují civilní, avšak o to atraktivnější prvky.

Someday You’ll Return  – interiérové a exteriérové assety, snímky obrazovky

Následující text se zaměří na dubnové období, avšak loňského roku. Projekt Someday You Return byl tou dobou v plném proudu vývoje; když nás kontaktoval Lukáš Medek s dotazem, zda by se mohl někdo z ateliéru zapojit do tvorby 2D ilustrací?

Ano!

V první vlně se jednalo především o ilustrace deníků klíčových postav (hlavní hrdina + Stela). Cílem deníkových ilustrací bylo mimo jiné zachytit rozdílnou věkovou hladinu v kresbách samotných. Adaptovat se na dětskou stylizaci kresby a obsáhnout ji až do období dospívání představovalo zajímavou výzvu.

Záhy proběhl konkurz, který obsahoval přesné zadání. Zúčastnila se jej početná část ateliéru, každý návrh v sobě tak nesl i autorský rukopis účastníků, byť zabalený do stylizované dětské kresby.


Přehled všech návrhů účastných konkurzu:

Deník, kresby ve věku 8 a 14 let, návrh – K. Cendelínová (kombinovaná technika)
Deník, kresby ve věku 8 a 14 let, návrh – A. Fasorová (kombinovaná technika)
Deník, kresby ve věku 8 a 14 let, návrh – L. Polášková (kombinovaná technika)
Deník, kresby ve věku 8 a 14 let, návrh – Z. Rišiaňová (kombinovaná technika)
Deník, kresby ve věku 8 a 14 let, návrh – Z. Volková (kombinovaná technika)
Deník, kresby ve věku 8 a 14 let, návrh – P. E. Hofmann (kombinovaná technika)

Do finále nakonec prošly poslední dva návrhy, od Zoe a Petra. Spolupráce se posléze rozrostla o zpracování herbáře a dalších ve hře různě použitých ilustrací (plakáty, erby a další). Zoe se soustředila především na deníkové ilustrace Stely. Petr ztvárnil deník hlavního hrdiny a herbář. Na pole 2D grafiky zároveň vstupoval i Lukáš Medek.

Someday You’ll Return – deník (Stela), Z. Volková, snímek obrazovky
Someday You’ll Return – herbář , P. E. Hofmann, digitální draft
Someday You’ll Return – herbář, P. E. Hofmann , snímek obrazovky

Děkujeme Janu a Lukášovi z CBE za příležitost na Someday You Return v uvedených případech participovat. Projektová zkušenost tohoto typu je pro nás vždy vítána. Těšíme se na další!

Tento příběh se skutečně stal.

Someday You’ll Return – adaptace hradiska svatého Klimenta, snímek obrazovky

Závěrem je dobré ještě upozornit na zajímavost, že hra vyšla také ve fyzické edici vydavatele X-Zone. Netradiční pojetí herního artefaktu v pevné celobarevné knížce má proporce tenkého DVD obalu. Spojuje tak dohromady art-book i pozdro na licenci, plus další upomínkové předměty.

Someday You’ll Return X-Zone edice