MgA. Vojtěch Vaněk + MgA. Tomáš Hrůza
Ateliér herních médií pracuje s širokým tématem hry napříč současnými médii, včetně tradičních technik. Výstupy tak reprezentují celé spektrum herní produkce, kam patří digitální, deskové a karetní hry nebo specifické formáty typu interaktivní ilustrace, kniha, instalace či úniková hra.
Pojem herní design vyplňujeme v první řadě mezioborovým přehledem, druhotně pak videoherními stereotypy. Zároveň se nevyhýbáme zpracování komiksu či anime. Stejně tak neváháme pracovat s pohádkou nebo fantasy či sci-fi žánry, které jsou pro naši oblast tvorby zcela autentické.
Autorské a týmové projekty v ateliéru neomezujeme formální optikou herního průmyslu. Soustředíme se na vizuální a tematické přesahy, mezi které dnes patří i svébytný přístup k předávání informací a srozumitelnosti. Právě v tomto bodě se studentkám a studentům otevírá svobodné tvůrčí pole pro zpracování sugestivních virtuálních světů, ve kterých má atmosféra, spiritualita a magie své pevné místo. Přirozeně tak dochází k reflexi naší žité současnosti nejen z pohledu videoherní či výtvarné kultury, ale také skrze komunikaci s nastupující generací grafických nástrojů v duchu umělé inteligence.
Studium v ateliéru ctí individuální autorská rozhodnutí a přístupy k tvorbě. Zároveň nabízí organizovanou spolupráci na komplexních týmových projektech. Spolupráce v týmových kompozicích probíhá napříč ročníky a věnuje se převážně dlouhodobým projektům. Přirozeně tak otevíráme téma vzájemné motivace, intenzivní práce, společné vize, vůle i vyhoření. Skrze důsledný výzkum herních mechanik a principů se věnujeme současným fenoménům, jakým je avatarizace, navigace, systém odměn či stále rozostřenější vztah mezi hrou a hračkou. Nezbytnou součástí výuky je seznámení se s možnostmi financování projektů, včetně přípravy komunitních kampaní. Vývoj a dokončení materiálně založených projektů je vždy spojeno s finančními nároky, které pro nás představují ideální produkční výzvu. Na úrovni marketingu pak probíhá celkové seznámení se s možnostmi současné autorské prezentace či distribuce her.
Svobodný přístup k interaktivitě podporujeme prostřednictvím experimentů s uživatelským rozhraním v podobě herních ovladačů, jakožto klíčové součásti herního designu. Ateliér disponuje otevřenou sérií herních kabinetů, které prověřenou formou zapouzdřují experimentální studentské hry. Zcela fyzickou podobu hry pak reprezentuje například interaktivní výstava Kompas, která modulární formou propojuje ateliérovou produkci deskových her s libovolným publikem, včetně dětí.
Souběžně s Ateliérem herních médií vznikl také spin-off Ateliér Duchů, ve kterém se stávající studenti a studentky mohou mimo jiné formou stáže potkat s absolventy a externisty z oboru. Lze se tak napřímo zapojit do realizace projektů, které obě pracoviště navzájem propojují.
Ateliér aktivně spolupracuje s Herním klastrem, kreativním hubem KUMST, videoherním archivem Visiongame, MU Game Studies, festivalem PAF, festivalem Gamer Pie, Kinem Art, nezávislými vývojáři, umělci a technologickými optimisty.
Vyjmenovaná slova:
Concept art – postav (charakteru), prostředí (environmentu), předmětů
Autorský vizuální jazyk – stylizace a ukotvení autentického rukopisu autora
Tvorba narativu – celkové řešení vyprávění napříč jednotlivými sdělovacími prostředky
Design a pototypování herních mechanik – konvenční i experimentální přístup (dekonstrukce, anti-design)
Fyzické materiály – digitalizace a využití v širším herním kontextu
Game-book – digitální, tištěná forma
Controller – tvorba atypického či autorského ovladače
Audio – nahrávání, sound-design, outsourcing
Předchozí vedení ateliéru:
MgA. Slavo Krekovič Ph.D. / www.krekovic.info
MgA. Petr Zubek / www.petr-zubek.de
doc. Mgr. Richard Fajnor / www.fajnor.net